måndag 13 februari 2012

Tyst!

En underbar upplevelse från när vi var strömlösa i ett par dagar var definitivt TYSTNADEN.

Vad mycket det är som brummar i vår värld egentligen. Vilken ljudmiljö vi har skapat oss.
Det är kylskåp och frys, värmepumpar, ventilation, cirkulationspumpar och mängder med små transformatorer i varenda liten elektrisk pryl, som skapar en ljudmatta av ett konstant surrande och brummande som vi har blivit så vana vid att vi inte längre kan höra det. Men när hela strömförsörjningen stängs av och allt stannar så lovar jag att det hörs! Tystnaden dånar i öronen och blir alldeles enorm.

Och vad ljuvligt det är!
Det är som om kroppens atomer i vanliga fall på något sätt surrar med i det allmänna bruset, och plötsligt, när allt tystnar, så får atomerna vila. Det känns som mjukaste sammet inombords. Tystnaden blir till en rent fysisk njutning.

Jag vet att jag är lite extra känsligt mot det mesta, så även mot ljud. Jag reagerar starkt på tex lågfrekvent buller, och jag kan må dåligt av ljud som andra inte ens hör. Men flera av mina vänner och bekanta från stan som har varit och hälsat på mig har faktiskt kommenterat just tystnaden. Jag har ändå flyttat ut från stan till en mycket mindre ljudförorenad miljö (även om det visst finns en del bakgrundsljud här också). Men det var underbart. Jag vet att jag mot slutet av mitt boende närmare stan störde mig på den ständiga brusmattan som omgav mig, och jag vet att bland det första jag reagerade på när vi var och tittade på huset och omgivningarna var just tystnaden. Att en humlas surr kunde låta som ett jetplan i den annars stilla ljudmiljön.

Det är så härligt. Jag är nog en tystnadsjunkie.

Det erbjuds ju ett flertal olika typer av hälsoinrättningar där tanken är att man ska kunna uppleva en njutbar stund. Man kan gå på massage eller spa eller bastubad eller floating. Eller så kan man njuta av god mat och goda viner, provsmaka tex choklad eller njuta av en resa i smaklökarnas värld. Men finns det något ställe som erbjuder komplett tystnad för njutningens skull? Där man kan vandra runt och slippa höra bruset från någon motorväg eller det ständiga brummandet och surrandet från alla apparater? Jag känner i alla fall inte till något sådant. Och egentligen är det lite konstigt. För i vår ständigt ljudnedlusade värld så känns faktiskt tystnaden som en riktigt häftig och exotisk njutning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar