I vårt garage står det en gammal bil.
(och då räknar jag inte ”skogsvraket” som en bil – inte än
i alla fall... *sorry Kenny* ;-)
Det är en svart gammal Renault 4CV från 1951. En liten
bullig bil med runda former och en motor på 18 hk (åtminstone när den var ny –
några hästar har nog dessvärre dött under årens lopp).
Blogginläggets huvudperson |
En Renault 4CV var en billig allemansbil på sin tid. Den
var så pass billig att ”vanligt folk” kunde köpa den. Den var också så pass
billig att dom flesta slet och slängde den med hälsan, och körde den helt
enkelt till närmsta sjö eller skogsdunge när bilen gjort sitt. Vilket innebar
att trots att det på sin tid var en ganska vanlig bil, så finns det inte så
himla många kvar.
Det är ju så. Dom där billiga, vanliga, enkla bilarna –
vem tänker egentligen på att spara en sån?
Vår ”cevefyra” inköptes ny 1951 av en Edvin Larsson i
Västerljung, Trosa. Han var en 56-årig droskägare och ägde ett stall med
taxibilar. Den här bilen var dock hans egna privatbil. Edvin använde bilen med stor
försiktighet och lagade och lappade den så gott han kunde fram till 1968, då
han ställde av den och ställde in den i ett garage. Efter Edvins bortgång bytte
bilen ägare, ställdes i ett annat garage, bytte ägare igen och ställdes i ytterligare
ett garage. Och så var det. I 40 år stod bilen i olika garage, i väntan på att
någon skulle ha tid och ork att ta hand om den.
Så dök min kära Kenny upp i bilden. På den tiden stod
CV4an i Kennys chefs garage, och hade så gjort ett tag. Kenny blev av någon
anledning väldigt sugen på bilen – kanske hade den tröttnat på att bara stå
bortglömd i garage och ropat till honom på något sätt – och lyckades tjata sig
till att få köpa den.
- Snälla, ta med mig hem! |
Väl hemma i vårt garage tog sig Kenny an bilen. Han
renoverade bromsarna och bytte olja, och ... ja men se på fan, den gick faktiskt igång. Fortfarande
i orginallack och i stort sett orginalskick. Den forslades på släp till
registreringsbesiktning, gick igenom, fick en ny nummerplåt, och i maj 2008
fick lilla bilen för första gången på 40 år känna asfalt under däcken och fartvinden
mot vindrutan, när vi styrde kosan mot Fest För Franska Fordon-träffen på
Taxinge slott.
Visst vet jag rent logiskt att en bil är ett stycke plåt
och lite andra ihopskruvade delar. Men alltså... Det finns ju så mycket mer. Jag
brukar inte prata högt om det, men nog sjutton har jag ansett att alla bilar
jag har haft har haft en egen själ. Någonstans kunde jag inte låta bli att
känna både lycka och glädje över att lilla bilen nu stolt puttrade fram i sina
max 70 km/h ute på vägarna igen.
”It’s alive!”...
Och om det där med bilars eventuella själ är
diskuterbart, så är det definitivt mer påtagligt hur bilen berör människors
själar! Vilket man blir väldigt medveten om när man färdas i en gammal Renault.
Ibland gör man sig till... |
Vart vi än kommer så blir det en viss uppståndelse. Det är
alltid någons pappa/farbror/morbror/farfar som hade en sån. Folk stannar till,
och man ser hur minnen väcks till liv och bortglömda känslor vaknar när dom ser
lilla bilen. För en allemansbil på 50-talet var en stor del i en människas liv.
Den innebar frihet och självständighet, den innebar rörlighet och modernitet. I
bilen tillbringade familjer semestrar och vänner reste till kyrkan tillsammans
om söndagarna.
Och 50-tals amerikanare i all ära, men såna var det inte
så många vanliga Svenssons som hade. Vanliga Svenssons körde mer runt i små
billiga bilar. Som Renault CV4or. Det är i dom små billiga bilarna dom flesta
har sina minnen.
Jag vet dock inte om det var riktigt såhär det såg ut på vägarna... |
En av dom första turerna vi tog med bilen blev in till
Söder och upp på Fjällgatan för att ta en glass. Vi ställde lilla skruttbilen
på gatan, och strax efter oss kom det en fräsig Porsche i miljonklassen och
parkerade precis bakom oss. Vi fnissade lite över klasskillnaden, och gick till
glasskiosken för att köpa glass. När vi vände oss om så stod det en folksamling
runt bilen. Men inte runt Porschen, vilket vi hade trott, utan runt den gamla
lilla Renaulten. Porschen var det ingen som tittade på. :-)
Och så har det fortsatt. Vart vi än kommer blir folk
roade, nyfikna, intresserade, berörda. Bilen väcker mer uppmärksamhet än vi
någonsin kunnat ana. Vi får höra många spontana minnen och berättelser om
CV4-eskapader. Som damen som som liten hade åkt runt på semesterresor sittandes
ovanpå resväskor i baksätet hon och henne syster, eller mannen som hade krockat
med en spårvagn varpå bilen bara blev skrot, eller han som berättade att
bakvagnen på hans CV4a plötsligt hade lossnat under färd, eller mannen från
Tjeckien som berättade att det var lyx för vanligt folk att köpa en CV4a i
Tjeckoslovakien på 50 talet. Eller mannen som berättade att han som femåring
åkt i en CV där dörren inte hade varit riktigt stängd. Plötsligt åker den ”felhängda”
dörren upp, och snabbt som ögat försöker han gripa tag i dörren för att stänga
den igen. Bara det att dörrar som öppnas framåt blir ett väldigt vindfång om
dom öppnas under färd, så dörren slets upp, pojken följer med dörren ut, men
pappan hinner få tag i pojkens andra arm, medans pojkens fötter släpar
någonstans vid bakhjulet.
Ja se det är Renault-minnen som fastnar det. ;-)
Vid en veteranbilsträff i Nyköping kom det fram en man
till oss med vidöppna ögon. Han stirrade på bilen som om han hade sett ett
spöke, och sa att han kände igen registreringsnumret (vi har bilens gamla
länsplåtar kvar och brukar låta dom vara framme vid träffar). Det visar sig att
mannen varit granne till Edvin i Västerljung.
”Får jag sitta i bilen?” frågade han ”- jag åkte i just
den här bilen som liten!”
Det var mäktigt att se mannen, märkbart tagen, sätta sig
i bilen, låta handen dansa över panelen och le av dom minnen och den rörelse som
översköljde honom.
Han berättade för oss om Edvin, som hade varit lite av
ett orginal. Först hade Edvin haft ett taxiåkeri, för att på ålderns höst sadla
om och bli skomakare. Dock hela tiden vårdande sin Renault. Vi fick också höra
att Edvin blivit stoppad av polisen en gång när han varit ute och kört i bilen –
för att det hade gått för långsamt! ”Såhär långsamt får man inte köra på
riksettan!” hade polisen sagt, varpå Edvin hade svarat ”Nä men i uppförbacke
går inte den här lilla bilen fortare se!” :-)
Att åka runt i den gamla lilla Renaulten är som att
färdas i ett stycke historia. Det är inte bara en plåthög – det är ett
museiföremål som väcker känslor och minnen från en svunnen vardag.
När vi nyligen var på väg hem från en av vårens bilträffar
stannade vi på en parkeringsplats utanför en stormarknad i en trött förort. Jag
satt kvar i lilla gammelbilen med fönsterrutorna öppna, när jag hörde röster
bakom bilen.
”Nej, så kan du väl inte göra!” viskade en kvinnoröst högt
”Jo, jag måste se om det är någon där!” viskade en
mansröst otåligt tillbaks.
”Hallå?” hörde jag försiktigt brevid bilen.
Jag öppnade dörren, och fick presentera bilen. Och jo, en
sådan hade ju mannen haft ”när barnen var små”.
Och den glädje av kärt återseende jag såg i mannens ögon –
det är den som är den absolut häftigaste upplevelsen med att åka gammelbil, och
väl värt dom eventuella brister i komforten som den stolta gamla fransosen har!
;-)
Les Quatre Chevaux = 4CV! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar